onsdag 18 maj 2011

Bra dag på jobbet.

I måndags träffade jag de ungdomar som ville vara sommarlovsentreprenörer i sommar. Det var 6 st flickor och 1 st pojke som vill prova att vara sina egna chefer. Det kan låta som en låg siffra men det är det verkligen inte, bland kranskommunerna så ligger vi i år med flest antal ungdomar. Heja Nordmaling! Dom tänker starta allt från Café till ponnyridning, alltiallo och tunnbröd bakning. Det ska bli jätte spännande att följa dom och se hur det går. V. 25 eller V.26 får dom utbildning i Umeå där jag kommer att finnas med och stötta upp och sen blir det på riktigt. Super fina ungdomar, ni ska bara veta.

I dag har jag träffat kyrkorna/församlingarna (NER) och berättat om mitt jobb och hur samarbetet kan se ut. Mycket trevligt möte med bra samtal och gott fika. (Tack Lena) Var också jätte kul att få ett ansikte på Jonny Staffansson som jobbar med ungdomar inom kyrkan och som ingår i min referensgrupp. Kul!

Sen har jag också varit till BU-nämnden och försökt förmedla vad jag gör, hur jag gör och deras roll mitt i allt. Det var också väldigt trevligt och avslappnat. Bu-nämndens ordförande Tomas Johansson brukar ha den inverkan på möten. Avslappnat och trevligt! Du gör ett bra jobb Tomas och vi har ett stort jobb framför oss om vi ska kunna bli årets ungdomskommun 2015. För det man tittar särskilt på är kommunens arbete med:
- att ta fram metoder för att stärka ungas delaktighet och inflytande i samverkan med föreningslivet.
- Öka inkluderingen i samhället av alla unga
- ta fram metoder för att öka kunskapen om ungas behov
- stärka föreningslivets verksamhet för unga.

Så nog har vi att jobba med. Men kärt besvär skulle jag vilja säga.


Det har varit en mycket bra dag. Känner mig trött och det är ett bra tecken tycker jag.

Åsa Lindström
Sommarlovsentreprenörerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar