lördag 23 april 2011

Jag tror på dig!

Vi måste prata om alkohol, psykisk ohälsa och missbruk säger Hillevi Wahl när hon är ute och föreläser. Hela tiden överallt- och inte minst i skolorna. För allting hänger ihop. Missbruk är många gånger bara en självmedicinering, för att somliga av oss är så sorgligt illa utrustade att det bästa vi kan komma på att ta till är alkohol när livet gör ont. Och mitt i allt detta nyckfulla kaos finns oftast barnen. Barnen som ingen ser och alla glömmer.
Skammen kring missbruket och den psykiska ohälsan blir ett extra fängelse som också barnen sätts i. De har inget annat att relatera till. De lever i en tillvara som bäst kan beskrivas som en 18-årig kille förklarade: - Mår mamma bra så mår jag bra. Mår mamma dåligt så mår jag dåligt.
Det blir en närmast surrealistisk tillvaro eftersom ingen annan ser det barnen ser. Det är så få som vågar se att deras kollegor eller släktingar mår dåligt eller till och med har fullt utvecklat missbruk. När omgivningen blundar eller vänder bort blicken eller i förnekelse, så tror barnen till slut att de själva överreagerar. Eller så skäms det så förtvivlat mycket, för de tror att de är alldeles ensamma i hela världen om att ha en så trasig mamma eller så knasig pappa. Så det håller tyst.
Just därför måste vi våga prata om det här. Ändå tvekar många.
Man kan säga det på så många olika sätt. Det viktiga är att vi säger det.
Jag tror på dig!


Åsa Lindström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar