fredag 29 april 2011

Kryddan i livet- mötet med andra.

Nu har jag då verkligen slappat till mig med bloggandet, men jag har varit på så spännande uppdrag.
I veckan har jag varit i Sundsvall och tittat på motsvarigheten till Sommarlovsentreprenör fast från 19 år och uppåt- Framtids entreprenör.
Vi fick ett fantastiskt bemötande på Arbetsmarknadsenheten - arbete och integration i Sundsvall. Vilken personal och vilken spännande grupp vi fick träffa som gick just utbildningen Framtids entreprenör, tack för att vi fick vara med er en eftermiddag (och lite på förmiddagen) Vi blev fullmatade med inspiration, fakta och intryck och jag har nästan haft svårt att sova. Hur får vi detta överförbart till kommunen och regionen? Hmmmmm. När jag säger vi menar jag Vännäs, Vindeln och så Nordmalings så klart.
Det vi fastnade för och känner att vi vill ta med oss hem var:
Inspirationsprogrammet och framtidsentreprenör. Här nedan ser du lite fakta om dom olika programmen.

Inspirationsprogrammet - Vill du spela huvudrollen i din framtid?
Personlig utveckling och en målinriktad och företagsam framtid. På en och samma gång.
Satsa tre halvdagar och en heldag. Du kommer att bli inspirerad och förvånad över hur mycket du har att ge, som du kanske inte visste om. Oavsett ålder. Oavsett ide. Oavsett tidigare erfarenheter.
I inspirationsprogrammet får du chansen att upptäcka både dina egna och andras tillgångar. Det handlar om att fånga och prova idéer.

Framtidsentreprenör - Vill du utforska dina idéer?
Styr mot framtiden och agera som entreprenör genom att under sex veckor utforska ditt entreprenörskap och dina idéer. Du får möjlighet att sätta egna mål och testa i skarpt läge. Det handlar om att skaffa nya erfarenheter och nya insikter och ta tillvara på det du är bra på.

Tänk vad man kan leva länge på ett möte med andra människor. Tänk vad vi kan ge andra med att bara vara oss själva och beskriva den verklighet man står i just nu. Fantastiskt!
Nu tror jag att Ulla och hennes kolloger var extra inspirerande men ändå.
Möten med andra är kryddan i livet.

Åsa Lindström
Kryddan i livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar