onsdag 9 mars 2011

Vi tittar bakåt med blicken framåt!

Tänk vad en skola bara blir väggar och tak när den inte är fylld med ungdomar. Sportlovet förvandlar skolan till en lokal-vilken som helst. Man märker så tydligt (jag har mitt kontor på skolan) att ungdomarna fyller skolan med förväntning, liv, skrik, utveckling, framtidstro, ja listan kan göras lång. Jag saknar er!.

Åter till det jag utlovade i går. Vad har jag gjort sedan jag börjat min tjänst.
I stora drag:

Träffat ett gäng grabbar som ville fixa ett LAN under jullovet. Vi träffades ca 3-4 gg och dom planerade och fixade, otroligt aktiva. Men det blev tyvärr inställt. Det var nog alltför många som var bortresta under jullovet, dom fick inte ihop det antalet barn eller vuxna som behövdes för att genomföra LANet. Men i morgon blir det av. I samarbete med ungdomsgården, träffas ett gäng i Rundviks sporthall och spelar dataspel med och mot varandra i 24 tim. Kul! Kommer ett inlägg om det på fredag. Håll koll!

27 januari var jag och Julia Lundkvist till Skellefteå - Fritidsledare på nätet.
Ett projekt där rman istället för helgsvandrare blir nätvandrare och finns till för ungdomarna på nätet. Intressant ! Men det är mycket att fundra på vid en uppstart av ungdomsarbete på internet. Jag har kontaktuppgifter till några kommuner som hållit på ett tag, så hör av er om ni är intresserade.

9 februari var jag och tog del av BRIS rapporten i Umeå som också firar 40 år i år. Rapporten innehöll tema fysiks och psykiskt våld, sexuella övergrepp och myndigheternas agerande.
Det känns konstigt att säga att det var en bra förmiddag, för jag önskar verkligen att BRIS inte behövde finnas, men dagen tog verkligen tag i mig.
Så nu kommer BRIS att redovisa samma sak för våra politiker inom BU och Socialförvaltningen den 21 mars. Vi kommer även att erbjuda personal inom dessa förvaltningar att lyssna i mån om tid.

10 februari hade jag en föreningsträff. Hur kan föreningarna samverka för att fånga så många ungdomar som möjligt? Vad saknar föreningarna? osv Det finns tre faktorer som gör att ungdomar har framtidstro(enligt en undersökning av KAIROS FUTURE- min bild av drömsamhället): Familjen, skola och idrottsföreningen. Fortsättning följer och ett nytt föreningsmöte kommer att planeras in. Här kan du ta del av minnesanteckningar

Eleverna/lärarna har fått information om ett projekt 999 där man får beskriva vad man vill göra, med vem och hur. Fundera hur mycket det skulle kosta att genomföra ideén som projket. Det är Leader Urnära som driver det.

Sommarlovsentreprenörerna = SLE. I fjol hade vi 10 st ungdomar som under sommaren startade egna företag. Vi kommer att försöka erbjuda våra ungdomar det samma i år. Mer information kommer.

Nu tror jag inte att ni orkar mera.......

Vi hörs i morgon

Åsa Lindström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar