onsdag 23 mars 2011

Öppna famnen för praktikanter

I dag har min praktikant varit med på ett rekryterings seminarium i Olofsfors. Vi ska anställa en turism/kultur coach. Han skötte videofilmningen och fick sedan med enkelhet över klippen till en dator så vi kunde titta på inspelningarna i efterhand. I morgon ska han få lära oss andra hur man gör. Tänk vad vi får lära oss saker. Jag tycker på allvar att alla ska skaffa sig en praktikant och börja tänka tvärt om. Vad kan vi lära oss av ungdomen? Vad har dom för arena som jag har svårt att komma åt? Ställ frågor som behöver belysas från ungdomsperspektiv, nyttja deras kunskap till din avdelning/ företag. Låt dom göra det dom är bra på, istället för att sortera papper kan dom hålla en kurs i hur man starar en Facebook användare, blogg eller i mitt fall     - lära mig hur jag får över filmsnuttar till datorn.
I går fick jag meddelande av skolan att dom praktikanter vi skulle få v13 och v14 inte kommer för att det var så få som fått prao plats av årskurs 7. Det känns inte bra!

Jag fick med mig ett bra citat från dagen.

Är du säker på att du saknar det du söker?

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar