onsdag 30 mars 2011

Ska vi byta mamma?

På måndag kväll hamnade jag framför tv nedsjunken i soffan. Ja efter en promenad med hunden, jag är inte så lat som det kan låta.
Först kom en ny serie som hette mamma byter bo, väldigt olika familjer som ska byta mamma för en vecka. Jag kan säga direkt att det inte är ett program som jag kommer att följa, men några frågor dök i alla fall upp i skallen och började cirkulera runt, runt.
Hur kommer detta att sluta? Kommer dom att lära sig något av varandra? Hur är det med jämställdheten i Sverige? Försöker tv vinkla så att någon familj blir den som är rätt eller kommer olikheten att få synas på lika villkor?
Tänk vad olika man kan värdesätta och agera i familjer och inget behöver vara fel. Men ganska snabbt tar man parti för någon familj och det gjorde jag med. Familjen som hade stökigt och valde att vara med barnen istället för att städa. Men sen reagerade jag när den mamman säger- jag offrar allt för mina barn, dom går först i alla lägen. Med en ton i rösten att jag är då bäst, ni värderar ju bara jobb och städning. Då kändes inte det rätt heller. Dom slänga ihop två ytterligheter till familjer, där det ena familjen inte har mer rätt än det andra.
Dom lyckades, tänkte jag. Tv bolaget lyckades få mig att kastas mellan bra, dåligt, rätt eller fel.
Jag gillar mångfald och olikheter, med barnen i fokus på ett sunt sätt. Vilket sätt det nu kan vara? (Är en berättigad fråga.)
Direkt efter slutvinjetten på mamma programmet kom, en unge i minuten. Där man följer en BB avdelning i Västerås tror jag att det är. Jag åkte på en nostalgi tripp tillbaka till mina barns födelsedag och en liten tanke dök upp i skallen, att snart får mina barn kanske vara med om detta stora ögonblick.
 En tjej som skulle föda var nämligen lika gammal som min son, alltså mitt yngsta barn.
Hjälp! Herre gud vad tiden går.
En annan kvinna skulle föda sitt andra barn.
Ja, varför vill man se ett sådant program? Vad är det som lockar? Jag tycker samtidigt att det är ju det mest fantastiska man kan se, när ett litet knyte ser världen för första gången och föräldrar som ser sitt barn för första gången. Jag vill bara gråta det ögonblicket.
Men direkt dyker även hemskare tankar upp, kommer barnen att få ett bra liv? Kommer dom lyckliga föräldrarna att klara av föräldraskapet tillsammans? Får barnen ett tryggt liv? Finns det skyddsnät som behövs runt varje familj och barn? Får dom vara friska?
Hjälper eller stjälper dom här programmen föräldrarna och familjerna?  Vad är syftet tro? Spelar tvbolagen på  familjekänslan och tror att det säljer? För alla vill vi ju barnens bästa och ha en kärnfamilj. (eller?)

Jag tror att hunden kommer att få promenader på bästa sändningstid på måndagar! Voff!
Chester på bästa sändningstid.


1 kommentar:

  1. Vad är då en Kärnfamilj i dagens samhälle undrar jag? Svara på den du! / Din förstfödda

    SvaraRadera