tisdag 29 mars 2011

Sommarlovsentreprenörer

I dag har jag varit ut till alla nior och pratat om att vara egen företagare under sommaren. Sommarlovsentreprenör.
Det är tredje året som vi kommunen låter våra ungdomar starta egna företag och jag är verkligen glad att vi i dessa besparingstider ändå valde att satsa på våra unga.
Det är så fantastiskt roligt att bara befinna sig i klassrummen och informera om detta. Alla, nu menar jag alla nior jag var och hälsade på satt tysta och informationen riktigt forsade in i dom. Och man kunde på utsidan se hur vissa går igång och funderar på allvar vad dom ska sätta ihop för affärsidé.
Jag tror att det tog ca 15 min efter jag hade kommit tillbaka på kontoret, så hade jag första besöket av tre flickor som ville ha anmälnings blanketter. När jag kommit tillbaka från ett möte jag varit på, hade jag haft en till som ville prata med mig om att starta företag/hämta blankett. Så jätte roligt. Detta är en av höjd punkterna i mitt jobb, när jag får träffa ungdomarna och hjälpa dom hitta ett driv, skapa framtid.
Här kan ni skriva ut anmälningsblanketten

Och här kan ni ta del av informationen/ inspirationen om att bli sommarlovsentreprenör

När jag fått in alla anmälningar så kommer jag att kalla alla till en träff (max tio pers) och då får ni ännu mera information om tider för utbildning och en chans att fråga alla omöjliga och möjliga frågor osv. Sen kommer ni att få en mentor, en företagare i kommunen som driver liknade företag som ni tänker starta. Där kan ni får värdefull information, tips och goda råd.

Hoppas vi syns snart!

Åsa Lindström
Släpp taget och våga hoppa (på) att bli egen företagre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar