fredag 18 mars 2011

Läxor eller inte, det är frågan?

Hittade i ICA kuriren en artikel om läxa eller inte? Rektor Susanne Åhs säger - skrota läxorna! och skolborgarrådet Lotta Edholm säger- läxor behövs!
Intressant tänkte jag och visste inte alls hur jag skulle ställa mig till frågan. Med två vuxna barn så vet jag vilket jobb som ställs på mig som förälder för att få till läxläsningen hemma. Samtidigt har man svårt att tänka sig hur en skola utan läxor skulle se ut. Artikel väckte så stor intresse så jag blev tvungen att ta på mig läsglasögonen för att se mer än rubriken.
Är läxor orättvist eller utvecklande? Åsikterna om läxornas vara eller inte går isär.
Det rektor Susanne säger
- Om man över huvud taget ska ge barnen hemuppgifter måste man tänka nytt. Uppgifterna ska inte handla om rätt eller fel, utan kan vara att intervjua sin förälder kring ett intressant ämne, som: Vad tror du händer efter döden? Eller att klassen driver en blogg tillsammans, där man vid en bestämd tid loggar in med läraren, så att han eller hon finns som stöd i bakgrunden.
Lotta Edholm håller inte med.
-Läxor behövs. Det är en naturlig del av skolarbetet och ett sätt att visa att man tror på barnets förmåga. Det är viktigt att ha höga förväntningar på alla elever. I det ingår att ha läxor. Det visar att jag tror att du klarar det här utanför klassrummet, säger hon.

Det fanns en plus och minus sida med läxor
På plussidan:
Repeterar och fördjupar kunskapen, svetsar ihop skola och hem, övar förmåga till koncentration och självständigt arbete, ger föräldrarna insyn, skapar intresse för studier och förbereder inför universitetet.
På minussidan:
Klassfråga. Handlar om föräldrars kunskap och tid och möjlighet till att köpa läxhjälp, bidrar till negativ självbild, källa till konflikt hemma, underkännande av skolan som inte hinner eller kan lära ut det den ska, bidrar till stress och ökat antal elever som riskerar att bli deprimerade av utmattning.

Ja vad säger ni? Lite att fundera på fick då jag när jag läste artikeln. Ska hemuppgifter locka till att lära sig mera eller ska man nöta in glosor?

Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar